آرتروز ستون فقرات

ماساژ درمانی
ماساژ درمانی در زعفرانیه
جولای 19, 2021
فیزیوتراپی کمردرد
فیزیوتراپی کمردرد در زعفرانیه
آگوست 16, 2021

آرتروز ستون فقرات

آرتروز ستون فقرات

آرتروز ستون فقرات

آرتروز ستون فقرات به عنوان بیماری دژنراتیو مفصل نیز شناخته می شود. این وضعیتی است که در آن غضروف محافظتی ، تحلیل می رود یا از بین می رود ، این وضعیت سبب درد ، التهاب و محدود شدن دامنه حرکات می شود.

آرتروز ستون فقرات ممکن است در هر قسمت از ستون فقرات چه در مهره های گردنی و کمری رخ دهد.

آرتروز می تواند منجر به ایجاد خارهای استخوانی در محل درگیر شود که این امر سبب تشدید علائم در بیمار می شود ، ضعف و درد در بازوها یا پاها نیز از علائم آرتروز هستند.

بهترین روش برای تایید تشخیص آرتروز ، اشعه ایکس است. پزشک یک شرح حال پزشکی می گیرد و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد تا ببیند آیا فرد دچار درد ، حساسیت ، از دست دادن حرکت در ناحیه گردن یا کمر است یا علائم نشان دهنده آن ، علائم درگیری عصبی مانند ضعف ، تغییرات رفلکس یا از دست دادن حس

پزشک ممکن است آزمایشات خاصی را برای کمک به تشخیص آرتروز ستون فقرات تجویز کند. این آزمایشات عبارتند از:

اشعه ایکس برای بررسی آسیب استخوان ، خار استخوان و از دست دادن غضروف یا دیسک ؛ با این حال ، اشعه ایکس قادر به نشان دادن آسیب اولیه به غضروف نیست.
آزمایش خون برای حذف سایر بیماریها
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) برای نشان دادن آسیب احتمالی به دیسک ها یا تنگ شدن مناطقی که عصب های نخاعی خارج می شوند.

علائم آرتروز ستون فقرات

  • احساس درد در محل بروز آرتروز
  • التهاب در محل آرتروز
  • احساس سفتی و خشکی در ستون فقرات
  • ضعف یا بی حسی در پاها یا بازوها
  • بروز مشکلات حرکتی

دلایل و عوامل خطر

  • آسیب دیدگی ستون مهره ها ، دیسک ها و غضروف مفصلی
  • افزایش سن یکی از مهم ترین عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به آرتروز است.
  • اضافه وزن نیز فشار وارده بر ستون مهره ها را افزایش داده و خطر بروز آرتروز را افزایش می دهد.
  • انجام مشاغلی که سبب تحت فشار قرار گرفتن ستون فقرات می شوند نیز ریسک بروز آرتروز ستون فقرات را افزایش می دهند.

روش های درمان

کاهش سطح فعالیت برای کاستن از میزان فشاری که به ستون مهره ها وارد می شود می تواند به تسکین درد کمک کند.

کاهش وزن در آن دسته از مبتلایانی که دچار اضافه وزن هستند فشاری که به ستون مهره ها وارد می شود را کاهش می دهد.

در صورت بروز دردی که مانع از انجام فعالیت های روزمره فرد می شود استفاده زا داروهای مسکت و ضدالتهاب می تواند کمک کننده باشد و در صورت عدم تسکین درد با داروهای رایح تزریق داروهای کورتونی توصیه می شود.

فیزیوتراپی ستون فقرات یکی از موثرترین روش ها در تسکین علائم آرتروز کمر و ستون فقرات است که با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی ولنجک ( فیزیوتراپی در زعفرانیه ) می توانید از آن بهره مند شوید.

فیزیوتراپیست از تکنیک های درمان دستی و ماساژ تخصصی ستون فقرات ، کشش ، لیزر تراپی و تمرینات ورزشی برای کمک به تسکین علائم آرتروز ستون فقرات بهره می برد.

  • تمرینات تقویتی. این تمرینات به دنبال تقویت ماهیچه هایی است که از مفاصل حمایت می کنند. آنها با استفاده از وزنه یا نوارهای لاستیکی از طریق مقاومت عمل می کنند.
  • تمرینات هوازی. اینها تمریناتی هستند که قلب و سیستم گردش خون را قوی تر می کنند.
  • تمرینات دامنه حرکتی. این تمرینات انعطاف پذیری بدن را افزایش می دهد.

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) با استفاده از یک دستگاه کوچک که پالس های الکتریکی را در ناحیه آسیب دیده منتشر می کند نیز از روش های درمانی در فیزیوتراپی است که به تسکین علائم بیماران کمک می کند.

اکثر موارد آرتروز ستون فقرات را می توان بدون جراحی درمان کرد ، اما گاهی اوقات جراحی انجام می شود. آرتروز نخاعی یکی از علل تنگی نخاع یا تنگ شدن کانال نخاعی است. در مواردی که عملکرد مثانه و روده مختل می شود ، سیستم عصبی آسیب می بیند یا بیمار در هنگام راه رفتن دچار مشکل می شود ، احتمالاً جراحی توصیه می شود.

 

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی در محمودیه – فیزیوتراپی در آصف – فیزیوتراپی در ولنجک – فیزیوتراپی در زعفرانیه – ماساژ درمانی تخصصی ستون فقرات