توانبخشی بعد از سکته مغزی

دلایل ضعف عضلات کف لگن
دلایل ضعف عضلات کف لگن
آگوست 9, 2022
مرکز فیزیوتراپی در تجریش
مرکز فیزیوتراپی در تجریش
آگوست 23, 2022

توانبخشی بعد از سکته مغزی

توانبخشی بعد از سکته مغزی

توانبخشی بعد از سکته مغزی

توانبخشی بعد از سکته مغزی

سکته مغزی علت شماره یک ناتوانی جدی بزرگسالان در سراسر جهان است. ناتوانی سکته مغزی برای بیمار و خانواده سکته مغزی ویرانگر است، اما روش‌های درمانی برای کمک به توانبخشی بیماران پس از سکته مغزی در دسترس هستند.

عواملی چون اضافه وزن ، افزایش سن ، فشار خون بالا ، کلسترول خون بالا ، مشکلات هورمونی و تحرک کم از جمله مهم ترین عوامل افزایش دهنده ریسک بروز سکته مغزی در افراد هستند.

احساس ضعف و بی حسی در یک طرف صورت و بدن ، اختلالات حرکتی ، ضعف بینایی ، مشکلات گفتاری و شناختی از جمله مهم ترین علائم سکته مغزی هستند.

سکته مغزی یک فوریت اوژانسی بوده و برای پیشگیری از بروز عوارض جدی در نتیجه مرگ سلول های مغزی نیازمند اقدامات درمانی اورژانسی در کمترین زمان ممکن است، چراکه هر چقدر اقدامات درمانی به تاخیر بیفتد احتمال مرگ تعداد بیشتری از سلول های مغز و بروز عوارض جدی تر بیشتر خواهد شد، بطوری که ممکن است جان بیمار را نیز تهدید کند.

توانبخشی بعد از سکته مغزی

برای اکثر بیماران سکته مغزی، توانبخشی عمدتاً شامل فیزیوتراپی است. هدف فیزیوتراپی سکته مغزی این است که بیمار سکته مغزی فعالیت های حرکتی ساده ای مانند راه رفتن، نشستن، ایستادن، دراز کشیدن و فرآیند تغییر از یک نوع حرکت به نوع دیگر را دوباره بیاموزد.

توانبخشی بعد از سکته مغزی با فیزیوتراپی راهکاری موثر در بهبود توانمندی های بیماران و کاهش عوارض پس از سکته مغزی است که به افزایش استقلال بیماران و کاهش وابستگی آن ها به اطرافیان کمک زیادی می کند.

متخصصان ما در مرکز فیزیوتراپی ولنجک (فیزیوتراپی در زعفرانیه) خدمات تخصصی فیزیوتراپی سکته مغزی و سایر بیماریهای نورولوژیک را بر اساس متدهای درمانی روز دنیا ارائه می دهند.

فیزیوتراپی بعد از سکته مغزی در مسیر توانبخشی بیماران امری ضروری است و به بازیابی توانایی های از دست رفته بیماران برای داشتن زندگی با حداقل ضعف و ناتوانی کمک زیادی می کند.

نوع دیگری از درمان برای کمک به بیماران در یادگیری مجدد فعالیت های روزانه، کاردرمانی است. این نوع درمان همچنین شامل ورزش و تمرین است. هدف آن کمک به بیمار سکته مغزی در یادگیری مجدد فعالیت های روزمره مانند خوردن، نوشیدن و بلعیدن، لباس پوشیدن، حمام کردن، آشپزی، خواندن و نوشتن و استفاده از توالت است. کاردرمانگران به دنبال کمک به بیمار هستند تا مستقل یا نیمه مستقل شود.

گفتار درمانی در توانبخشی بعد از سکته مغزی به بیماران سکته مغزی کمک می کند تا زبان و مهارت های گفتاری را دوباره بیاموزند یا سایر اشکال ارتباط را بیاموزند. گفتار درمانی برای بیمارانی مناسب است که هیچ مشکلی در شناخت یا تفکر ندارند، اما در درک گفتار یا کلمات نوشتاری مشکل دارند یا در شکل گیری گفتار مشکل دارند. با گذشت زمان و حوصله، یک بازمانده از سکته مغزی باید بتواند برخی و گاهی همه توانایی های زبانی و گفتاری را به دست آورد.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی سکته مغزی – توانبخشی بعد از سکته مغزی – فیزیوتراپی برای سکته مغزی – فیزیوتراپی در درکه – فیزیوتراپی در اوین – فیزیوتراپی در تجریش